Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراکز دینی و حوزوی » تعداد بازدید: ٢٩٧٣١٨
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص) در آخرین دستورات خود به امت اسلام، آنان را به پیروی از دو گوهر گرانبها اندرز داد ؛ قرآن كریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت. بنا بر این وصیت، ائمه اطهار(ع) محور و مرجع دینمداران جهان‌اند كه بسان قرآنی ناطق، شؤون دین و دنیای آنان را به سوی كمال هدایت می‌كنند.

گرچه پیروان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ و با الگو قرار دادن پیشوایان خود، افتخار دفاع از اسلام، صیانت از مسلمانان و نشر فرهنگ ناب اسلامی را داشته و در این خصوص بیشترین تلاش و فداكاری را از خود نشان داده‌اند، اما وجود زمینه‌های مناسب برای تبادل افكار و علایق مشترك بین پیروان اهل‌بیت(ع) و نیز لزوم هفكری و همیاری برای رفع مشكلات اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام و همچنین استفاده از منابع عظیم مادی و معنوی مسلمانان، ایجاب می‌نمود كه سازمانی فراگیر بر این مأموریت‌ها همت گمارد.

بر همین اساس مجمع جهانی اهل‌بیت ـ علیهم السلام ـ به عنوان یك سازمان غیردولتی و جهانی، به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل‌بیت(ع) و تحت اشراف مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت عالیه جهان تشیع، تأسیس شد تا رسالت خطیر شناسایی، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی از علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) را عهده‌دار گردد.

سرعت تحولات، فشرده شدن زمان و مكان، انقلاب ارتباطات و دوچندان شدن نقش سازمان‌های بین‌المللی در جهان معاصر نیز اكنون بر اهمیت وجود این نهاد افزوده است.
این سازمان بین‌المللی، به حول و قوه الهی تاكنون اقدامات شایسته‌ای انجام داده است و در استمرار این رسالت خطیر، دست دوستی، برادری و همكاری خود را صمیمانه به سوی همه مسلمانان جهان بلند می‌نماید.

نوشتار حاضر حاوی اطلاعات مختصری از تاریخچه، اهداف، تشكیلات و اهم فعالیت‌های مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) است.


اهداف


مهم‌ترین اهداف تأسیس و فعالیت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به شرح زیر است:

1. احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و حراست از حریم قرآن و سنت پیامبر اكرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع).
2. ایجاد و تقویت وحدت در بین اتمامی ابناء امت اسلام، بویژه میان پیروان اهل‌بیت(ع).
3. حمایت از موجودیت مسلمانان جهان و حقوق پیروان اهل‌بیت(ع).
4. توسعه زیرساخت‌های مادی و معنوی پیروان اهل‌بیت(ع) در جهان.
5. كمك به رشد و اصلاح وضعیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیروان اهل‌بیت(ع) ‌در سراسر جهان.
6. خارج كردن پیروان اهل‌بیت(ع) از مظلومیت رسانه‌ای و محرومیت‌های علمی.


ارکان و تشكیلات


ـ مجمع عمومی
مجمع عمومی، نهادی متشکل از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان پیرو اهل‏بیت(ع) از سراسر جهان است. اعضای این مجمع دائما با مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ارتباط هستند و هر چهار سال یک‌بار نیز به شكل مشترك گرد هم می‌آیند.

ـ شورای عالی
شورای عالی، مشتمل بر جمعی از اعضای برجسته مجمع عمومی است که مسؤولیت تصویب‌ سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) و نظارت بر حوزه‌های اجرایی آن را بر عهده دارد.

ـ دبیرکل
دبیرکل، عالی‌ترین مقام اجرایی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) است که برای اداره مجمع و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب، از سوی شورای عالی انتخاب می‌گردد.

تاكنون چهار دبیركل برای اداره این امور انتخاب شده‌اند كه همگی از چهره‌های فرهیخته و شناخته‌شده جهان اسلام محسوب می‌شوند:
1. آیت‌الله «محمدعلی تسخیری» ؛ از اردیبهشت 1369 تا مرداد 1378.
2. دكتر «علی‌اكبر ولایتی»؛ از مرداد 1378 تا مهر1381.
3. آیت‌الله «محمدمهدی آصفی» ؛ از مهر 1381 تا فروردین 1383.
4. حجت‌الاسلام‏والمسلمین «محمدحسن اختری» ؛ از فروردین 1383 تاكنون.

ـ معاونت‌ها
حوزه‌های ستادی دبیركل شامل معاونت‌های امور بین‌الملل، فرهنگی، اجرایی و اقتصادی، و نیز حوزه دبیركل است. این حوزه‌ها در محورهای زیر فعالیت می‌كنند:

ـ برقراری ارتباط و پشتیبانی از اعضای مجمع عمومی، مجامع محلی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سطح جهان اسلام.
ـ تدوین و انتشار كتب و مجلات با محتوای معارف اسلامی به زبان‌های گوناگون.
ـ برگزاری همایش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی.
ـ ایجاد و حمایت از پایگاه‌های اینترنتی اسلامی.
ـ فعالیت‌های خیریه و اقتصادی با هدف كمك به پیروان اهل‌بیت(ع).
ـ انعقاد قرارداد همکاری با مؤسسات و مراكز اسلامی و اهل‌بیتی.
ـ تشویق و ترغیب پیروان اهل‌بیت(ع) و ایجاد تشکل‌های دینی و مؤسسات فرهنگی.
ـ حمایت از فعالان دینی و مبلغان بومی.
ـ اطلاع‌رسانی و تلاش برای شكست حصر خبری پیروان اهل‌بیت(ع).


برخی فعالیت‌های مهم


1. اجلاس مجمع عمومی
در اردیبهشت‌ماه 1369 اولین اجلاس جهانی پیروان اهل‌بیت(ع) با شركت بیش از 300 نفر از فرهیختگان و اندیشمندان جهان اسلام ـ بویژه پیروان اهل‌بیت(ع) ـ در تهران تشكیل شد. شركت‌كنندگان در خاتمه این كنفرانس، ایجاد مركزی بنام "مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)" را از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در خواست كردند كه مورد موافقت معظم‏له قرار گرفت.

از آن تاریخ به بعد و مطابق اساسنامه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، هر چهار سال یك‌بار اجلاسی بین‌المللی با حضور اعضای مجمع عمومی برگزار می‌شود. در این اجلاس، تصمیماتی برای بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی مسلمانان اتخاذ و طرح‌ها و پیشنهادهایی در جهت نیل به اهداف مجمع ارائه می‌گردد.

اولین اجلاس مجمع عمومی در بهمن‌ماه 1372 در تهران برگزار گردید و بالغ بر 330 نفر از اعضای این مجمع از 61 كشور جهان و نیز گروهی از دانشمندان،‌ پژوهشگران، و كارشناسان مسایل گوناگون از كشورهای مختلف اسلامی در آن شركت كردند.

اجلاس دوم مجمع عمومی در بهمن ماه 1376 برگزار شد كه درآن بیش از 350 نفر از اندیشمندان جهان اسلام از 56 كشور جهان شركت نمودند.

سومین اجلاس مجمع عمومی در مهرماه 1382 نیز با حضور 500 نفر از 80 كشور تشكیل شد كه در آن علاوه بر بررسی محورهای مورد بحث، كمیته‌هایی نیز برای ساماندهی مسائل اقتصادی شیعیان و نیز دفاع از حقوق آنها بر پایه مبانی و مفاهیم حقوق‏بشر ایجاد گردید.

اجلاس چهارم مجمع عمومی مرداد ماه 1386 همزمان با اعیاد شعبانیه 1428 ق. برپا شد كه بیش از 460 نفر از اعضای مجمع از 110 كشور جهان در آن شركت نمودند.

2. پژوهش
مقتضیات جدید، آثار جدیدی را می‏طلبد که بتواند نیازهای فکری و فرهنگی پیروان اهل‏بیت(ع) را پاسخ دهد.با توجه به این ضرورت، بخش پژوهش مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) با استفاده از اساتید طراز اول حوزه و دانشگاه، آثار ماندگاری را تحقیق و تالیف کرده است.

این بخش به طور کلی متصدی امور ذیل است:

الف) آماده سازی و ارایه طرحهای پژوهشی؛
ب) آماده سازی کتب، ویراستاری و نمایه‏زنی؛
پ) عقد قراردادهای لازم در رابطه با خرید امتیازات کتب از مؤلفان و محققان؛
ت) تشکیل و اداره هیأت علمی.

از مهم‏ترین آثار پژوهشی مجمع، مجموعه "اعلام الهدایة" در زمینه تاریخ و تحلیل زندگانی پیامبر اکرم و ائمه معصومین- علیهم الصلاة و السلام- به زبان‏های فارسی، عربی، مالایو و ترکی استانبولی و سلسله کتاب‏های "فی رحاب اهل‏البیت(ع)" در خصوص پاسخ به شبهات تاریخی، کلامی و فقهی در بیش از 46 جلد به زبان عربی است.

3. ترجمه
اداره مجلات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با سازماندهی مترجمان به زبان‌های مختلف، آثار پژوهش شده و نیز دیگر آثار ارزشمند و فاخر شیعی را به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی، اسپانیولی، تركی آذری، تركی استانبولی، كردی و ... ترجمه می‏نماید.
این اداره به غیر از ترجمه كتاب‌، در زمینه ترجمه ترجمه مقالات، بیانیه‌ها و مكاتبات مربوط به مجمع نیز فعال است.

4. نشر و توزیع
مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) علاوه بر کار نرم‏افزاری حمایت فکری و فرهنگی از مخاطبان خود، سخت‏افزار کار را نیز بر عهده گرفته است؛ یعنی آنچه از سوی دو بخش پژوهش و ترجمه، تولید می‏شود به وسیله بخش انتشارات و تبلیغات مجمع منتشر شده و به وسیله بخش توزیع، در اختیار عموم پیروان اهل‏بیت(ع) قرار می‏گیرد. نتیجه این اقدام، انتشار نزدیک به 1000 عنوان کتاب به 33 زبان زنده دنیا و ارسال آنها به اقصی نقاط جهان بوده است.

فهرست کامل این کتاب‏ها، در کتابنامه مجمع آمده است.

5. شرکت در نمایشگاه‏ها
مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) همچنین به شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب اهتمام ویژه ای دارد و از آنها به عنوان فرصت مناسبی برای ترویج معارف اسلامی و ارتباط با پیروان اهل‏بیت(ع) در کشورهای مختلف بهره می‏گیرد.

تاکنون نمایشگاه‏های مهم کتاب دنیا ـ نظیر نمایشگاه‏های فرانکفورت، مسکو، پکن، عراق، عمان، دهلی، بیروت، کراچی و کویت ـ شاهد حضور انتشارات مجمع بوده‏اند.

6. مجلات
مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) در راستای رسالت خود، چندین مجله دوره‌ای به زبان‌های گوناگون و در كشورهای مختلف منتشر می‌نماید؛ از جمله:

ـ‌ رسالة الثقلین ؛ فصلنامه علمی ؛ به زبان عربی.
ـ پیام ثقلین ؛ فصلنامه علمی ؛ به زبان انگلیسی.
ـ پیام ثقلین ؛ فصلنامه علمی ؛ به زبان اسپانیولی.
ـ فرشتگان کوچک ؛ ماهنامه کودکان و نوجوانان ؛ به زبان اسپانیولی.
ـ كوثر ؛ فصلنامه جوانان و زنان ؛ به زبان اسپانیولی.
ـ كوثر ؛ فصلنامه فكری ـ اعتقادی ـ تاریخی ؛ به زبان فارسی دری.
ـ سلام ؛ ماهنامه عمومی اسلامی ؛ به زبان فنلاندی.
ـ قبله ؛ فصلنامه عمومی اسلامی ؛ به زبان تركی استانبولی.
ـ نور ؛ فصلنامه عمومی ؛ به زبان بنگالی.
ـ پیام زینب ؛ ماهنامه عمومی اسلامی ؛ به زبان اردو.
ـ گنجینه مجمع ؛ ماهنامه خبری ـ اطلاع‌رسانی ؛ به زبان فارسی.

مجمع همچنین از انتشار تعداد دیگری از مجلات اهل‌بیتی به زبان‌های گوناگون و در كشورهای مختلف جهان پشتیبانی می‌كند.

7. آموزش
مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) از بدو تشکیل، نسبت به آموزش مخاطبان خویش در داخل و خارج کشور اهتمام ورزیده است. آموزش‏های ارائه شده از سوی مجمع را می‏توان در موارد ذیل فهرست کرد:

1. آموزش رسمی و آکادمیک
از طریق دانشگاه اهل‏بیت(ع) یا بورسیه کردن دانشجویان پیرو اهل‏بیت(ع) در دانشگاه‏های دیگر.

2. آموزش‏های کاربردی
مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) به منظور احیا معارف اسلامی و گسترش فرهنگ خاندان عصمت و طهارت(ع) پس از شناسایی طلاب و فضلای کشورهای مختلف، آموزش‏های کاربردی و مورد نیاز را به آنان ارائه می‏کند.

3. دوره‏های شیعه شناسی و پاسخ به شبهات
همچنین با هدف بیمه نمودن پیروان اهل‏بیت(ع) در مقابل تبلیغات منفی دشمنان دین، دوره‏های آموزشی شیعه‏شناسی و پاسخ به شبهات را در مناطق گوناگون برگزار می‏نماید.
در این دوره‏ها که در قم و نیز شهرهای مناطق مرزی و محروم کشور تشکیل می‏شود. معلمان، طلاب دانشجویان و جوانان مستعد شرکت نموده و ضمن آشنایی با مبانی مذهب اهل‏بیت(ع) در مقابل تبلیغات مسموم دشمنان حقیقت نیز بیمه می‏شوند.

4. آموزش از راه دور
از طریق لوح فشرده، سایت‏های اینترنتی و ارسال جزوات و کتب آموزشی.

8. پاسخ به سوالات و شبهات
پرسش، یکی از مهمترین انگیزه‏ها برای کسب دانش است. شک و شبهه نیز، هم فرصتی برای دانستن بیشتر، و هم تهدیدی برای پایه‏های اعتقادی به شمار می‏رود.
مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) با درک این حقایق، بخش پاسخ به سوالات و شبهات را تأسیس کرده است. این اداره از بدو تأسیس تاکنون به هزاران سؤال و شبهه که از طریق پست، ایمیل یا تماس تلفنی واصل شده، پاسخ داده است.

این سؤالات در موضوعات مختلفی- ازجمله عقائد، احکام، اخلاق و عرفان، قرآن، حدیث، تاریخ و ادعیه- مطرح گردیده‏اند.

9. سایت پورتال اهل‏بیت(ع)
پایگاه اینترنتی جامع مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) از اولین سایت‌های اینترنتی اسلامی است كه در كشور راه‌اندازی شد. این پایگاه در مهرماه 1378 افتتاح شد و آدرس‏های www.ahl-ul-bayt.org و www.ahlulbaytportal.com هم‌اكنون در دسترس علاقه‏مندان قرار دارد. مراجعین به این پایگاه می‌توانند علاوه بر دسترسی به اطلاعات لازم از كتب، مجلات، تابلوهای نفیس و فعالیت‌های بخش‌های مختلف مجمع، دانسته‌های زیادی در خصوص قرآن، اهل‌بیت(ع)، تاریخ، عقاید، فقه و... بیابند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با طرح سؤال‌های خود در زمینه‌های مختلف، پاسخ‌های مناسب را دریافت نمایند. كاربران این سایت علاوه بر بهره‌مندی از اطلاعات مذكور، از طریق آن می‌توانند به دیگر سایت‌های وابسته به مجمع نیز لینك شوند.

10. خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا
سایت خبری ـ تحلیلی اهل‏بیت(ع) با نام اختصاری ابنا و با آدرس www.abna.ir اخبار مهم جهان اسلام و پیروان اهل‏بیت(ع) را به 13 زبان انگلیسی، عربی، فارسی، اسپانیولی، فرانسوی، اردو، روسی، چینی، ترکی استانبولی، آلمانی، اندونزیایی، آذری و بنگلا منعكس می‌كند. این خبرگزاری هم‌اكنون به عنوان منبع معتبری برای اخبار شیعی، مورد استفاده رسانه‌ها و سایت‌های خبری در جهان است.

11. اطلاع‌رسانی الكترونیك
تولید نرم‌افزارهای علمی و الواح فشرده چندرسانه‌ای (مولتی‌مدیا) نیز یكی دیگر از اقدامات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) است.

"مجموعه كتب عربی مجمع"، "مجموعه كتب انگلیسی مجمع"، "مجموعه كتب شیعی به زبان انگلیسی"، "مجموعه آثار علامه عسكری(ره)"، "آثار حج"، "موسوعه فی رحاب اهل‏البیت(ع)"، نرم‌افزارهای "نسیم غدیر" و "آفتابگردان" ویژه كودكان، و كتاب الكترونیك "آیا از یاد برده‌اید؟" با موضوع حدیث غدیر، از جمله این محصولات است.

12. برگزاری همایش‌ها
به منظور نشر و گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) و مشاركت اندیشمندان جهان اسلام در مباحث فكری و عقیدتی، همایش‌ها و نشست‌های گوناگونی ملی، منطقه‌ای و جهانی از سوی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) برگزار می‌گردد.

"همایش امام حسین(ع)"، "نشست مقدماتی همایش امام سجاد زین‌العابدین(ع)"، "همایش امام صادق(ع)"، "همایش مودت اهل‌بیت(ع) در قرآن كریم و سنت نبوی"، "همایش بین‌المللی زنان پیرو اهل‌بیت(ع)"، "همایش بین‌المللی جوانان پیرو اهل‌بیت(ع)" و "سلسله نشست‌های موج سوم شكوفایی شیعی" از این جمله‌اند. شایان ذكر است كه همایش امام حسین(ع) در چند كشور جهان برگزار گردید.

13. دوره‌های آموزشی
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به منظور احیاء معارف اسلامی و گسترش فرهنگ خاندان عصمت و طهارت(ع) پس از شناسایی طلاب و فضلای كشورهای مختلف، آموزش‌های كاربردی و مورد نیاز را به آنان ارائه می‌كند.

همچنین با هدف بیمه نمودن پیروان اهل‌بیت(ع) در مقابل تبلیغات منفی دشمنان دین، دوره‌های آموزشی شیعه‌شناسی و پاسخ به شبهات را در مناطق گوناگون برگزار می‌نماید.

14. اتاق گفتگوی اینترنتی
در همین راستا، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با راه‌اندازی گفتگوی اینترنتی (پالتاك)، و تولید و پخش صدها ساعت برنامه زنده و غیرزنده معارفی، مسلمانان و پیروان اهل‌بیت(ع) را در سراسر جهان تحت پوشش قرار داده است.

15. پشتیبانی مبلغان
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با هماهنگی نهادهای تبلیغی و ترویجی، مبلغان آموزش‌دیده كشورهای مختلف را به صورت‌های كوتاه‏مدت (ماه مبارك رمضان، محرم الحرام و فصل تابستان) و بلندمدت به مناطق گوناگون اعزام می‌كند.

16. توسعه زیرساخت‌های مادی و معنوی
ـ ساخت مساجد و مراكز دینی
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد ابنیه ماندگار نیز اهتمام در خور توجهی دارد.
ـ حمایت از مساجد ومراكز اسلامی
كمك به ساخت مساجد، حسینیه‌ها و مدارس در كشورهای مختلف جهان و نیز مناطق محروم و مرزی ایران، از جمله این اقدامات است.
ـ تجهیز كتابخانه‌ها
ـ حمایت‌های علمی
همچنین با توجه به نقش تولید علم و نیروی انسانی عالِم در جهت توسعه زیرساخت‌های علمی و معنوی پیروان اهل‌بیت(ع)، اعطای بورس تحصیلی، ایجاد فرصت مطالعاتی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، در برنامه مجمع قرار دارد.

17. اردوهای فكری ـ ‌فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران با داشتن جاذبه‏های تاریخی، تمدنی و مذهبی بسیار ارزشمند، همواره مورد توجه مسلمانان و دین‏مداران جهان بوده است؛ آنگونه که سفر به این کشور، آرزوی هر مسلمان شیعه محسوب می‏شود.

مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) با غنیمت شمردن این فرصت خدادادی، اردوهایی را برای پیروان اهل‏بیت(ع) از کشورهای مختلف سازماندهی می‏کند تا این عاشقان معارف ناب، علاوه بر بهره‏مندی از جو معنوی موجود در اماکن زیارتی ایران، از فرصت آموزشی کوتاه مدتی نیز استفاده کنند.

استادان این دوره های آموزشی، همگی از فرهیختگان سطح بالای حوزه و دانشگاه و صاحبان کرسی در حوزه علمیه قم یا مشهد هستند.

18. تولید آثار هنری
هنر نقش بسزایی در ارائه فرهنگ و تعالیم دینی ایفا می‌كند. بر این اساس، در واحد هنری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ده‌ها تابلوی نفیس و مذهب هنری از آیات و روایات، در قالب خطوط نستعلیق و ثلث و نیز تكنیك كالی‏‌گرافی تولید شده است. مجموعه تابلوهای هنری مجمع در یك جلد كتاب انتشار یافته و برخی از آنها به شكل پوستر و كارت‌پستال نیز در اختیار علاقمندان قرار گرفته‌اند.


نهادهای وابسته


1. مجامع محلی
پیروان اهل‌بیت(ع) در سراسر جهان با الگوگیری از فعالیت سازمانی مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع)، اقدام به اخذ مجوز تأسیس "مجامع محلی اهل‌بیت(ع)" از دولت‌های متبوع خود نموده‌اند. هم‌اكنون بیش از 30 مجمع محلی رسمی در چهارگوشه جهان مورد حمایت مجمع هستند و ده‌ها دفتر محلی دیگر نیز ضمن انجام فعالیت‌های دینی، در راه اخذ مجوز لازم قرار دارند.

2. كانون‌های فرهنگی
كانون‏های فرهنگی وابسته به مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از نخبگان علمی فرهنگی، طلاب غیر ایرانی وابسته به جامعة المصطفی، فارغ‏التحصیلان جامعة‌المصطفی مستقر در كشورهای مختلف و دانشجویان فعال غیرایرانی ـ اعم از دانشجویان دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (قزوین) و دیگر دانشگاه‏ها ـ تشكیل شده‌اند.

این كانون‌ها در موارد ذیل به فعالیت می‌پردازند:

الف) ارزیابی نیازهای فرهنگی مناطق هدف در برنامه‏های مختلف فرهنگی.
ب) ساماندهی تشكیلاتی برنامه‏های تبلیغی فرهنگی در خارج از كشور.
ج) آموزش برنامه‏های كاربردی تبلیغ و توسعه فرهنگی به طلاب و دانشجویان غیر ایرانی مستقر در ایران.
د) حمایت از فعالیت‏های فرهنگی در زمینه‌های سایت اینترنتی، مجله، تولیدات رسانه‏ای و همایش‏ها.
هـ) ارسال و رصد مهم‏ترین اخبار و مباحث پیرامون اهل‏بیت(ع) در كشورهای مختلف.

كشورهایی كه هم‌اكنون كانون‏های فرهنگی اهل‌بیتی در آنها در حال فعالیت هستند عبارتند از:
كانادا ـ آرژانتین ـ شیلی ـ برزیل ـ كنگو ـ تونس ـ مصر ـ مالی ـ غنا ـ نیجر ـ نیجریه ـ كنیا ـ تانزانیا ـ تركیه ـ آذربایجان ـ روسیه ـ هند ـ تاجیكستان ـ پاكستان ـ اندونزی ـ تایلند ـ بنگلادش ـ چین ـ آلمان ـ ایتالیا ـ انگلستان و...

3. كمیته دفاع از حقوق مسلمانان پیرو اهل‏بیت(ع)
این کمیته با داشتن 350 عضو از 64 کشور در راستای آشنا ساختن پیروان اهل‏بیت(ع) و مسلمانان جهان با حقوق خود و روش‌های مطالبه قانونی و استفاده از نهادها و سازوکارهای جهانی برای رفع تبعیض و ستم مذهبی، نژادی و... گام‌های مؤثر برداشته و توانسته است صدای مظلومان را به گوش سازمان‌های بین المللی برساند و برخی از فشار ها و تجاوزات حقوق بشر را کاهش داده یا تحت کنترل نهادهای نظارتی قرار دهد.

4. جمعیت جهانی زنان پیرو اهل‏بیت(ع)
جمعیت جهانی زنان پیرو اهل‏بیت(ع) با 250 عضو از 50 کشور در جهت ارتقاء وضعیت فرهنگی- مذهبی زنان پیرو اهل‏بیت(ع)، دفاع از حقوق آنان و رفع تبعیض و ستم از آنها تلاش می‌کند. این جمعیت همچنین مركزی جهت شناسایی سازماندهی و تبادل نظر زنان پیرو اهل‌بیت(ع) به شمار می‌رود.

اولین اجلاس بین‌المللی این جمعیت در سال 1380 با حضور نمایندگانی از 60 كشور جهان برگزار گردید و جمعیت زنان پیرو اهل‌بیت(ع) در آن اعلام موجودیت كرد. این جمعیت تاكنون نسبت به برگزاری اردوهای فرهنگی، دوره‌های آموزشی ـ تبلیغی، همایش‌های منطقه‌ای و ارسال محصولات فرهنگی به كشورهای مختلف نیز همت گمارده است. اعضای جمعیت در سایت اینترنتی، نشریه الكترونیك، ایجاد هسته‌های ملیتی و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های مختلف با یكدیگر در ارتباط می‌باشند.

5. بنیاد بین‏المللی جوانان پیرو اهل‏بیت(ع)
این بنیاد به دنبال برگزاری اولین اجلاس جهانی جوانان پیرو اهل‌بیت(ع) در سال 1379 و با حضور170 جوان از 54 کشور جهان، اعلام موجودیت كرد.

تلاش برای وحدت اسلامی، تبادل آرا و افکار میان جوانان پیرو اهل‏بیت(ع) و توانمندسازی آنان، ارتقاء آگاهی‌های علمی و مذهبی، نوآوری و بهره‌گیری از علوم و فنون، تقویت نقش جوانان در مقابله با بحران هویت و توسعه ارتباطات برای شکوفا کردن استعدادهای جوان، از مهم‌ترین اهداف این بنیاد است.

شناسایی زمینه‌های مشترك فكری و فرهنگی جوانان پیرو اهل‌بیت(ع) از طریق بهره‌گیری از ابزارهای فرهنگی و برگزاری اردوهای مختلف و نشست‌های گوناگون، ایجاد ارتباط نزدیك و مبادله گسترده‌ اطلاعات در زمینه علوم و فنون و توسعه ارتباطات میان مراكز علمی و پژوهشی جهان اسلام در جهت شناسایی و شكوفا كردن استعدادهای جوانان پیرو اهل‌بیت(ع)، از جمله فعالیت‌های این بنیاد است.

6. كمیته خیرین پیرو اهل‏بیت(ع)
کمیته خیرین پیرو اهل‌بیت(ع) با حضور متمولان و بازرگانان نیکوکار و نهادهای انسان‌دوستانه ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند به وضع محرومان مسلمان و پیرو اهل‏بیت(ع) در نقاط توسعه نیافته یا در حال توسعه دنیا رسیدگی نماید و با ساخت مسجد، حسینیه، مدرسه، کتابخانه، بیمارستان و... برای شیعیان، آنان را از استضعاف فکری و محرومیت اقتصادی خارج نماید.

این كمیته همچنین با تأسی به سیره پیامبر مهر و اهل‌بیت نیكوكارش(ع) در بلایای طبیعی، جنگ‌ها و مشکلات دیگر به یاری مصیبت‌دیدگان می‌شتابد و برای كاهش آلام و رفع آثار این فجایع همکاری و هم‌اندیشی می‌كند.

شما نیز اگر تمایل دارید که با کمک‏های فکری، فرهنگی و مالی خود، به یاری شیعیان محروم و پیروان مظلوم اهل‏بیت(ع) بشتابید می‏توانید از طریق پست الکترونیک زیر با مجمع تماس بگیرید:
info@ahl-ul-bayt.org

7. دانشگاه اهل‌بیت(ع)
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با هدف جذب و آموزش دانشجویان غیر ایرانی پیرو اهل‏بیت(ع) در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، اقدام به تأسیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) نموده است. این دانشگاه با اخذ موافقت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسما در سال 1380 فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه در رشته‌های حقوق، تاریخ تشیع، عرفان و کلام، اقتصاد اسلامی، اخلاق زیستی اسلامی و فلسفه علوم سیاسی، به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازد.

سایت اینترنتی این دانشگاه نیز با آدرس اینترنتی www.abu.ac.ir قابل دسترسی است.

8. صندوق بازرگانی بین‌المللی
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با هدف جذب و استفاده بهینه از سرمایه‌های متمولان پیرو اهل‌بیت(ع)، صندوق بازرگانی بین‌المللی را به ثبت رسانده است. هم‌اكنون سرمایه اولیه در نظر گرفته و با افراد علاقمند نیز ارتباط برقرار شده است. این صندوق به فعالیت‌های اقتصادی سالم خواهد پرداخت.

9. بانك اسلامی بین‌المللی
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) همچنین موافقت اصولی تأسیس بانك اسلامی بین‌المللی را دریافت كرده است. این بانك كه دفتر مركزی آن در منطقه آزاد قشم خواهد بود حدود 2 سال به شكل آزمایشی فعالیت خواهد كرد. تأسیس این بانك، نقش عمده‌ای در تجمیع سرمایه‌های مسلمانان جهان و استفاده از آنها در جهت رفع نیازهای امت ایفاء می‌كند.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,